Dus DIT zegt je slaaphouding over je gezondheid! Bekijk snel hoe gezond jouw slaaphouding is!

We slapen allemaal op een andere manier. De één vindt het fijn om op een hard matras te liggen terwijl de ander liever in een zacht waterbed ligt. Maar wist je dat je slaaphouding iets zegt over je gezondheid?

We brengen zo’n 33% van ons leven slapend door. Slapen is daarom ook niet voor niets heel belangrijk voor de gezondheid. Zo kan slaapgebrek je geheugen, concentratievermogen, reactiesnelheid, besluitvaardigheid, je emoties én je fysieke gezondheid aantasten. Slapen is niet alleen goed voor de gezondheid, ook de manier waarop je slaapt kan invloed hebben op lichamelijke klachten.

slaappositie

We kunnen slapers in 3 verschillende categorieën verdelen: rugslapers, buikslapers en zijslapers. Ben jij een rugslaper? Dan heb je geluk want dit is de beste slaaphouding voor je gezondheid. Op je rug liggen is namelijk goed voor je ruggengraat. Het enige nadeel is wel dat je (partner) er sneller van gaat snurken.

De meest voorkomende slaappositie is de zijslaper. Als zijslaper kun je echter wel arm- en beenklachten ontwikkelen, omdat je continu op één kant ligt. Op je rechterzij liggen ook nog eens nadelig voor je maagzuur en spijsvertering. Maar het kan nog erger: op je buik slapen is het slechtst voor je gezondheid. Door op je buik te slapen kun je last krijgen van nekklachten en rugklachten.